Tuttua perinteistä ravintolamarkkinointia nykyaikaisella twistillä

Olet varmasti käynyt jossain ravintolassa tai pubissa, jossa asiakkailla on ollut päällään ravintolanlogolla varustettuja vaatteita, kuten hupparia, t-paitaa tai lippistä. Näitä tällaisia asiakaslahjoja on ravintola-alalla jaettu jo vuosikymmeniä tutuille ja hyville kanta-asiakkaille, ja nykyään myös monet ravintolat myyvät niitä asiakkaille. Yrityslahja logo painatuksella onkin yksi perinteisimmistä markkinointitavoista ravintola-alalla, mutta miten sitä voisi tehdä uudella tavalla vuonna 2023?

Nykyaikana perinteisen printtimainonnan ohelle ja monessa kohtaa myös ohi on tullut sosiaalisen median eri kanavat. On sitten kyse Tik Tok videoista, Instagram kuvista tai Facebook sivun sisällön tuottamisesta, ravintoloilla on nykyään paljon enemmän mahdollisia kanavia kertoa tulevista tapahtumistaan, ja yleensäkin ravintolansa antimista. Mutta käytetäänkö näitä mahdollisuuksia useinkaan kovinkaan optimaalisesti, ja miten tällaiset logolliset yrityslahjat voisivat olla mukana näissä kampanjoissa?

Instagram ja hästäkkien maailma

Yksi kokeiltavan arvoinen markkinointi-idea ravintolalle on hyödyntää omien asiakkaiden halu tulla nähdyksi ravintolan omaa logoa kantavassa vaatteessa. Ravintola voi avata Instagram kampanjan, jossa asiakkaan tulisi kuvata itsensä ravintola logollisessa yrityslahjassa ja postata se tietyllä hästäkillä kuten vaikkapa #ravintolaXXXmaailmalla ja julkistaa kilpailu, missä kaikkien hästäkkiä käyttäneiden ja kuvansa laittaneiden kesken arvotaan jotain kivaa ravintolassa – se voi olla illallinen, tai mitä kivaa ravintola suinkin voisi tarjota – jotain erikoista.

Esimerkiksi muutama vuosi sitten teimme yhteistyötä ravintolan kanssa, joka tarjosi oman kilpailunsa palkintona helikopterilennon!

Mitä erikoisempi palkinto, sitä helpommin ravintolan asiakkaat lähtevät mukaan- se ei kuitenkaan tarkoita, että palkinnon pitäisi välttämättä olla hinnaltaan kallis – erikoinen voi olla edullistakin toteuttaa, jos se vaatii jotain erikoisempaa ravintolalta itseltään. Se voi olla vaikka ruokalistan ulkopuolelta tuotettu asiakkaan omien toiveiden mukainen illallinen, tai miksei ravintolan tarjoama picnik lounas tai VIP-kortti sisältäen vapaanpääsyn koko vuoden artisti-iltoihin? Palkinnoissakin voi käyttää yhtä paljon mielikuvitusta kuin yleensä ravintolan teemailloissa.

Onko teillä muuten omassa ravintolassanne teemailtoja? Olisiko tarvetta tällaisten suunnittelulle siten, että niiden suunnittelu sisältäisi myös selkeän kontaktin ravintolan liiketoiminnallisiin tavoitteisiin kuten myyntiin ja lisäasiakkaiden saamiseen?

Logolliset yrityslahjat liikenteessä

Siinä missä ravintolamarkkinoinnissa logollisen vaatteet ovat hyvä tapa kiittää asiakkaita, ovat ne myös hyvä lisä ravintolan markkinointiin – varsinkin, jos asiakkaat pitävät ravintolan antamia lippiksiä tai vaatteita ylpeinä. Tämä lisää ravintolan näkyvyyttä entisestään paikallisesti ja antaa tukea ravintolan yleiseen toimintaan ja näkyvyyteen.

Jos tuntuu, että tällainen instagram kuvio palkintoineen on liikaa omalle ajankäytölle, ota meihin yhteyttä, niin tuotetaan teille nämä logolliset vaatteet ja tuotetaan tällainen sosiaalisen median kampanja.

Esimerkkejä ravintoloiden teemailloille


Ravintolan teemailta on erinomainen tapa luoda ainutlaatuinen ja viihdyttävä ilmapiiri ravintolassa. Teemailtoja voi järjestää eri kulttuureiden, musiikkigenreiden, vuodenaikojen tai juhlapäivien ympärille. Alla on esimerkkejä erilaisista ravintolan teemailloista:

  1. Itämainen ilta: Tarjoile aasialaista ruokaa, koristele ravintola perinteisillä itämaisilla esineillä ja soita taustalla rauhoittavaa itämaista musiikkia. Henkilökunta voi pukeutua aasialaisiin pukuihin ja tarjota perinteistä teetä.
  2. 80-luvun retro-ilta: Matkusta ajassa taaksepäin ja loihtikaa 80-luvun tunnelma ravintolaan. Soita 80-luvun hittikappaleita, koristele tila neonvärein ja tarjoile retroherkkuja, kuten hampurilaisia ja cocktailpaloja.
  3. Havaijin teema: Luo trooppinen tunnelma Havaijin teemailtaa varten. Tarjoile trooppisia drinkkejä, kuten mojitoja tai pina coladoja, ja koristele ravintola kukin ja palmuin. Musiikki voi olla rentouttavaa reggaea tai perinteistä havaijilaista ukulelemusiikkia.
  4. Ystävänpäivän illallinen: Järjestä romanttinen ja tunnelmallinen ilta Ystävänpäivän kunniaksi. Koristele ravintola sydämin, kynttilöin ja ruusunterälehdin. Tarjoile herkullista ruokaa, jossa on erityistä huomiota romanttiseen tunnelmaan sopiviin ruoka-aineisiin.
  5. Oktoberfest-ilta: Järjestä saksalainen Oktoberfest-ilta, jossa tarjoillaan saksalaista olutta, bratwurst-makkaraa ja pretzeleitä. Koristele ravintola baijerilaisin elementein, kuten sinivalkoisin nauhoin ja olutpuodin tyyliin.

Muista, että ravintolan teemailta voi sisältää myös ohjelmaa, kuten live-musiikkia, tanssiesityksiä tai teemaan sopivia kilpailuja ja pelejä. Tärkeintä on luoda viihdyttävä ja mieleenpainuva kokemus asiakkaille, jotka voivat nauttia herkullisesta ruoasta ja ainutlaatuisesta ilmapiiristä.

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.