Ravintolat ja tulevaisuus

Lohjallekin on tulossa Wolt- riittääkö täällä kuitenkaan jokaiselle eri kuljetuspalvelulle tarpeeksi kuljetettavaa, vai tekevätkö ruokakuriirit useamman sovelluksen kautta kuljetuksia? Entä miten käy ravintoloiden omat kuljetukset? Ravintoloiden tehtävänä ei kuitenkaan ole omistaa autoja tai maksaa kuljettajille työajasta, joten on hyvinkin mahdollista, että tulemme tulevina vuosina näkemään entistä harvemman erilaisen pitsa-auton liikenteessä, mutta entistä enemmän eri brändien ruokalähettejä.

Siinä missä ruoan kuljettaminen on muuttunut, on muuttunut ja monipuolistunut myös se mitä syömme – me periaatteessa voimme syödä entistä terveellisemmin, mutta osaammeko ja viitsimmekö. Kirjoitimme toiselle sivustolle aiheesta terveellinen naposteluruoka, mutta mitä itse syöt välipaloina?

Vapaa-aika vs työ

Siinä missä työelämä on entistä teknisempää, eli meiltä vaaditaan entistä vähemmän raakaa voimaa ja fysiikkaa, niin vapaa-aikamme mahdollisuudet ovat tulleet entistä monipuolisemmiksi. Jos ennen teimme töissä raskasta nostelua ja kantamista, teemme sen nykyään liikuntasaleilla ja harrastuksissa. Muutenkin vapaa-ajan lisääntyessä koko arkemme on kokenut ja kokee edelleen muutoksia. Mutta jos siihen verrataan ravintolakulttuurin muutosta ja kehitystä, huomataan, että vaikka Suomeen on tullut entistä enemmän valikoimaa ravintoloihin – syömme ja vietämme edelleen yllättävän vähän aikaa ruokaravintoloissa – olemmeko yhä lounasravintolakansaa?

Ravintolaruoan kehitys

Yksi iso asia seuraavalle tasolle mentäessä on olemassa olevan tarjonnan laatu. Meillä on niin Lohjalla kuin monissa muissakin Suomen kaupungeista iso tarjonta ravintoloita, mutta kuinka monessa niistä on oikeasti koulutettu kokki tekemässä annoksia, ja kuinka monessa on vain henkilö paistamassa puolivalmiita tuotteita. Koska me opimme vaatimaan laatua, mutta myös olemaan valmiita maksamaan siitä laadusta? Halvalla ei voi saada hyvää.

Suomessa kyllä koulutetaan kokkeja, mutta miksi ne kokit eivät päädy ravintoloihin oikeasti töihin? Vai onko kyse siitä, ettei tavallisessa suomalaisessa ravintolassa oikeasti arvosteta sitä, että joku käy alan koulut ja oikeasti tietää käytettävistä ruoka-aineista, allergeeneista ja erikoisruokavalioista – kuinka vaikeata on esimerkiksi hallinnoida ravintolaa, jolla olisi lähes 100 erilaista ruoka-annosta listalla sisältäen myös gluteenittoman vaihtoehdon. Aika vähissä ovat ne ravintolat, jotka luottavat omaan osaamiseensa, ruoan laatuun ja järkevän kokoiseen ruokalistaan, joka vaihtelee tarpeeksi usein huomioiden aina vuodenajan tarjonnat – aivan kuten Lohjan keskustan Mikko Utter tekee.

Olemmeko siis tyytyneet siihen, että olemme saaneet enemmän tarjontaa kuin mitä aiemmin on ollut, mutta emme osaa vaatia laatua – tyydymme siihen mitä saamme. Lohjallakaan ei kyse ole siitä, etteikö hyvä ravintola menestyisi, mutta siitä, mitä olemme valmiita ostamaan ja hyväksymään lautasellemme. Helsingissä myydään jopa alle neljän euron pizzaa ravintolasta, onneksi meille ei tuo ole vielä tullut – kaikki ymmärtävät, että siihen hintaan ei ole mahdollista tuottaa ruokailijan eteen edes keskivertolaatua olevaa syötävää!

Estetiikka

Iso osa syömisessä on myös ulkoiset puitteet- miltä ravintolassa näyttää ja tuntuu. Tähän on paikallisesti tarjolla myös apua kun virkkalalainen mainosteippaamo Omalogo Oy voi tilauksesta tuottaa ravintolaan niin ikkunateippauksia, pöytäteippauksia tai erilaisia kuvia seinille ja lattiaan tuomaan esille ravintolan omaa identiteettiä. Iso asia on myös ravintolan omat kotisivut ja sosiaalisen median kanavat – hyvät ja houkuttelevat ruokakuvat puhuttelevat potentiaalista ostajaa, eikä kuvien ottaminen nykyaikaisilla älypuhelimilla ole vaikeata – kyse on enemmänkin viitseliäisyydestä, eli siitä samasta kuin miksi ravintola ostaa valmiita pestyjä perunoita, eikä tee sopimusta todella paikallisen viljelijän kanssa!

Nykyaika on opettanut ihmiset monessa tilanteessa laiskoiksi. Asiat saadaan entistä helpommin, ja se kaikki on nähtävillä myös valitettavan monessa ravintolassakin – mutta sitähän sanotaan, että sitä saa mitä tilaa.

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.